Sabtu, Mac 12, 2011

Situasi 8: Sanggar

     Tengah hari begini memang perut tengah lapar, langsung ingat dengan 'Sanggar'.  Aduh berbunyi-bunyi perut mintak di isi dengan 'Sanggar".  Kalau ditambah dengan sambalnya lagi, pehhhh memang asyiklah. Hehehe...tapi hidup di bumi Semenanjung ni jarang dapat menikmati hidangan 'Sanggar' atau lebih dikenali sebagai 'Pisang Goreng'.  Kenapa saya jarang dapat menikmati 'Sanggar'? Sebab 'Sanggar' di sini sangat mahal.  RM1 hanya dapat dalam 4 keping pisang gorang yang telah dipenggal dua.  Huhu sadis rasanya sebab di Tawau 'Sanggar' boleh diperoleh 8keping pisang yang tidak dibelah hanya RM1.  

     Kalau peniaga ingin meletakkan harga sedemikian, mungkin tiada seorangpun yang akan membeli 'Sanggar' di gerai tersebut.  Istilah 'Sanggar' ini datangnya dari akronim "Pisang Goreng" iaitu "Sang" dan "Gor".  Namun, orang di Tawau lebih sinonim menyebutnya dengan 'Sanggar'.  'Sanggar' ini dapat dikategorikan kepada dua iaitu  'Sanggar Biasa' dan 'Sanggar Pappek'.  Inilah sebenarnya tradisi makanan masyarakat di Tawau yang menjadi pilihan pertama.  Sambalnya juga jauh berbeza daripada 'Pisang Goreng' di Semenanjung.  

     Baru-baru ini majalah Pelita Bahasa edisi Feb 2011 ada mengeluarkan kisah 'Sanggar' menjadi muka hadapan.  Saya sebagai penduduk jati Tawau amat berbangga kerana 'Sanggar' kini telah diketahui umum.  Perkataan 'Kamsatu' itu adalah merujuk kepada yang pertama atau yang paling utama dengan meletakkan kedudukan 'Sanggar' sebagai sajian pertama yang paling disukai di Tawau.  Penggunaan bahasa 'Kamsatu' dan 'Sanggar' ini semestinya menjadi pengetahuan baru kepada mereka yang pertama kali mendengarnya.  

Keratan risalah dalam majalah Pelita Bahasa edisi Feb 2011.

     Bagaimana pula dengan rupa atau bentuk 'Sanggar Pappek'?  Jangan risau, saya juga menyediakan keratan gambar hidangan ini.  Kecur liur apabila melihat gambar ini.  Sesungguhnya, saya teramat merindui makanan, bahasa dan apa jua yang ada di Tawau.


Komen:  Makanan tradisi merupakan makanan yang menjadi keutamaan bagi di sesebuah tempat.  Begitu juga dengan Pisang Goreng atau 'Sanggar dan Sanggar Pappek' memang menjadi pilihan utama penduduk di Tawau sebagai hidangan atau sajian pada waktu senggang.  Istilah 'Kamsatu' itu juga merupakan istilah penduduk Tawau yang merujuk kepada pilihan utama atau nombor satu yang menjadi kesukaan mereka.  Bersama-samalah kita meluaskan pengetahuan kita dengan kosa kata dan istilah yang digunakan di pelbagai tempat di serata negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan