Rabu, Mac 16, 2011

Situasi 13: Hormat-menghormati



     Adakah anda seorang yang mengamalkan sikap hormat-menghormati? Adakah anda tahu apa itu hormat-menghormati? Hormatilah orang yang lebih tua, menghormati orang lain, menghormati sesiapa sahaja kerana hormat-menghormati itu adalah sikap yang terpuji.  Media massa sering menjalankan kempen hormat-menghormati, berbudi bahasa dan pelbagai lagi kempen yang berkaitan dengan sikap masyarakat. 

     Sikap hormat-menghormati ini perlu ada dalam diri kerana, apabila kita menghormati orang lain, secara tidak langsung kita akan menjaga tingkah laku dan bertutur dengan kata yang sopan.  Oleh itu, kita harus bertunjangkan kepada nilai hormat-menghormati.  Banyak situasi kini yang memaparkan sikap masyarakat kita khususnya orang Melayu yang kaya dengan norma ketimuran semakin terhakis.  Bercakap ikut sedap lidah, tidak memikirkan perasaan orang lain dan bersikap pentingkan diri.  Situasi ini akan menjadi racun dalam perpaduan masyarakat jika berterusan.  

     Hormatlah sesiapa sahaja yang berada sekeliling anda seperti jiran, ahli keluarga, guru, rakan, penjual sayur, pekerja kilang dan sesiapa sahaja kerana sikap hormat-menghormati mampu menjadikan kehidupan lebih tenteram dan makmur.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan