Khamis, Mac 17, 2011

Pelanggan Selalu Benar

     Tentu anda tahu bukan dengan maksud tajuk celoteh saya pada kali ini?  Pelanggan selalu benar! Memang benar itulah polisi perniagaan yang selalu digunakan oleh para peniaga.  Melalui polisi ini, pelbagai perkara serta situasi yang timbul.  Saya yakin tentu anda juga pernah mengalami keadaan seperti ini.  Pelanggan selalunya ingin kepuasan serta perkhidmatan yang baik untuk mereka.  Tidak sukar untuk memberikan layanan serta khidmat layanan yang baik kepada pelanggan jika pelanggan tersebut juga memberikan tindak balas atau komunikasi yang baik.  

      Namun, yang menjadi permasalah ialah, pelanggan selalu merasakan bahawa mereka adalah raja.  walaupun polisi perniagaan tersebut mengutamakan kepuasan serta khidmat pelanggan yang baik, namun selaku orang yang bertanggungjawab memberikan khidmat pelanggan dan layanan kepada pelanggan, mereka juga mempunyai perasaan seperti orang biasa.  Mereka juga inginkan pelanggan bersikap baik serta menghormati mereka.  Di bawah ini adalah contoh situasi yang sering dihadapi oleh pekerja atau golongan penyedia khidmat pelanggan.

          Pekerja         :  Ramainya pelanggan  hari ini.  Lenguh 
                                  jugak berdiri lama-lama macam ni.
          Pelanggan     :   Dik order.
          Pekerja         :   Ya encik ini menu kami.  Nak makan 
                                   apa encik?
          Pelanggan 1  :   Sayang nak makan apa?
          Pelanggan 2  :   Sayang ikut jer apa abang nak makan.
          Pekerja         :   (Sabar menunggu pesanan pelanggan)
          Pelanggan 1  :    Erm, fresh orenge 2, nasi kandar 2.
          Pekerja         :   Ada apa-apa lagi encik nak tambah?
          Pelanggan 1  :    Itu jer.

          Beberapa minit kemudian pekerja datang membawa
 hidangan makanan yang dipesan.
          
           Pelanggan 2   :   Sayang, I nak gi ladies jap.  
                                    (bangun tanpa perasan pekerja 
                                    datang dari arah tepi)
           Pekerja         :   Allah!  Maaf cik saya tak sengaja. 
                                    (hidangan tertumpah di baju 
                                     pelanggan 2)
           Pelanggan 1   :   Hoi! Kau buta ker apa? Mata letak
                                    kat mana ha?
                                    (Berkata dengan marahnya)
           Pekerja         :   Saya betul-betul tak sengaja encik.  
                                   Saya mintak maaf sangat-sangat.
                                   ( mula berasa kecut perut dengan 
                                   nasibnya, kerana takut diberhentikan)
            Pelanggan 1  :   Lain kali mata letak dekat muka, 
                                    bukan dekat kaki! Mana bos kau? 
            Pekerja        :   Encik, tolongla encik.Saya tak 
                                   sengaja saya mintak maaf.
            Pelanggan 2  :   Tak payah nak merayu-merayu.  
                                    Kau nie patut kena pecat jer!
                                    (berkata dengan kesat dan angkuh)

Adakah anda pernah melihat situasi seperti ini?  Tentu anda kasihan melihat nasib pekerja di atas bukan? Kenapa perlu kita bersikap sedemikian sedangkan pekerja tersebut telah merayu dan meminta maaf.  Sememangnya pekerja tersebut tidak bersalah.  Mana perginya budi bahasa pelanggan tersebut ketika dalam keadaan marah?  Tidak bolehkah selesaikan masalah dengan tenang dan secara baik?  Sungguh sukar untuk kita melihat masyarakat kini, khusunya pelanggan menampilkan sikap yang terbuka jika mempunyai masalah dengan pekerja kedai, atau pemberi khidmat pelangga.  

     Pelanggan sering terbawa-bawa dengan emosi dan hilang rasional ketika dalam keadaan kalut atau dalam masalah.   Oleh demikian, saya menyeru kepada anda semua, cubalah untuk bersikap baik dan berbudi sesama kita kerana pekerja juga manusia biasa yang mempunyai perasaan, maruah dan rasa malu.  Kita hanya manusia biasa yang tidak akan pernah lari dari melakukan kesilapan.  Selamat mencuba dan merubah diri kepada yang lebih positif!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan