Jumaat, Mac 25, 2011

Sinetron

     Sinetron? Tentu anda mengetahuinya bukan?  Sinetron merupakan rancangan televisyen yang memaparkan cerita-cerita drama dan filem negara Indonesia.  Cerita-cerita yang dipaparkan juga menarik dan menjadi kegilaan remaja serta ibu-ibu di rumah.  Walaupun cerita-cerita ini memaparkan hingga beratus-ratus episod, namun penontonnya tetap setia untuk kekal menonton sehingga tamat ceritanya.  

     Namun, menjadi fenomena baharu apabila, orang Malaysia sendiri terikut-ikut dengan pengaruh cerita-cerita Indonesia ini.  Masyarakat kita sudah terikut-ikut dengan penggunaan bahasa Indonesia.  Malah, anak-anak kecil juga terpengaruh dengan bahasa Indonesia.  Dahulu, pengaruh ini tersebar kerana masyarakat kita sering menggunakan khidmat pembantu rumah warga Indonesia.  Kini, isu baharu telah terjadi kerana kanak-kanak telah terpengaruh dengan bahasa Indonesia melalui cerita-cerita Sinetron dari Indonesia.

     Industri kita bukannya tidak mempunyai cerita-cerita menarik, tetapi mungkin kerana bayarannya agak mahal maka cerita-cerita yang dihasilkan oleh penggiat drama dan filem Malaysia agak suram dipaparkan di kaca televisyen.  Sebaliknya, cerita-cerita Sinetron inilah yang menjadi halwa mata penonton di rumah.  Cerita-cerita ini dipaparkan setiapa hari dan masyarakat kita secara tidak langsung terpengaruh pada setiap masa dengan bahasa Indonesia ini.

     Industri tanah air perlu bijak melakukan sesuatu pembaharuan terhadap industri perfileman dan drama di Malaysia.. Sebenarnya, perkembangan sesebuah bahasa boleh dilakukan melalui cerita-cerita drama dan filem.  Oleh demikian, kita industri kita perlu lebih bergiat aktif untuk menghasilkan drama-drama yang menarik dan filem-filem yang hebat untuk membantu perkembangan bahasa Melayu ke serata dunia agar lebih dikenali dan mudah dipelajari oleh warga negara lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan