Sabtu, Mac 12, 2011

Situasi 6: Jate dan Tino

     Kalau dilihat sekali imbas pada tajuk ini, mesti ramai yang tertanya-tanya apa sebenarnya yang ingin saya ceritakan.  Memang lucu kerana setelah berada hampir 3tahun di bumi Semenanjung ini, baru saya dapat kenal pasti bahawa orang Kelantan menggunakan istilah Jate dan Tino untuk merujuk kepada jantina lelaki dan perempuan.  Pada mulanya, saya memang tidak perasan penggunaan istilah ini, tetapi apabila saya mendengarnya dan mendapatan istilah jate dan tino itu untuk maunusia, saya mendapat pengetahuan baru lagi.  Memang lucu apabila kita mengatakan lelaki sebagai jantan manakala perempuan sebagai betina, tetapi itulah hakikatnya bahawa orang Kelantan telahpun menggunakannya.

     Walaupun hakikatnya penggunaan istilah ini nampak kasar, namun tidak bagi penuturnya.  Oleh demikian, saya menegaskan pengunaan istilah tersebut perlu digunakan secara berwaspada iaitu tidak digunakan di hadapan bukan penutur asli.  Sekarang, rakan serumah saya tidak lagi menggunakan istilah tersebut di hadapan saya dan hanya menggunakannya dalam kalangan penutur bahasanya.  

Komen: Sebagaimana catatan saya yang sebelum ini iaitu bahasa dan ragamnya, begitu jugalah situasi untuk kali ini.  Lain orang lain ragamnya, lain bangsa lain bahasanya, lain kaum lain adat dan gaya hidupnya.  Oleh demikian, kita perlu meneroka ilmu bahasa ini agar lebih banyak pengetahuan yang kita perolehi.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan