Sabtu, Mac 12, 2011

Situasi 5: Bahasa dan Ragam

     Baru-baru ini kawan saya ada memuat naik sebuah video berkisahkan sebuah kereta yang melanggar kerbau.  Dijadikan cerita, walaupun kita adalah rakyat Malaysia yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa Kebangsaan, tetapi masih tetap ada perbezaan di dalam penggunaan bahasa kita.  Selalunya, bahasa ini berbeza mengikut daerah mahupun tempat bagi penuturnya.  Sekiranya kata-kata saya ini boleh menyinggung perasaan anda, saya dahului dengan ucapan maaf ya.  Rasanya, sudah ada orang yang mengetahui tentang apa yang bakal saya utarakan ini. Ini berkenaan istilah "Pantat".  

     Masyarakat di negeri Sabah menggunakan istilah "Pantat" untuk merujuk kepada punggung manakala masyarakat di Tanah Melayu menggunakan istilah ini merujuk kepada alat sulit wanita.  Jika dilihat penggunaannya, agak memalukan seperti kita sedang mencarut apabila istilah ini digunakan di Semenanjung tetapi sebaliknya jika istilah ini digunakan di Sabah.  Hanya kerana satu istilah ini, orang yang tidak tahu secara meluas penggunaanya boleh menyebabkan pergaduhan dan sebagainya.  Sebab itulah, banyak bahasa itu banyak ragamnya.  Sama-samalah kita memperluaskan kosa kata kita, agar kita mampu berkongsi sesama kita. Hayatilah lagu ini...sememangnya lagu ini khas untuk mereka yang masih tidak mengetahui penggunaan istilah "Pantat" di negeri Sabah.



Komen:  Masyarakat di Malysia sangat terkenal dengan pelbagai kaum dan bangsanya.  Oleh demikian, sekiranya ramai bangsa dan kaum yang ada di sesebuah tempat, maka banyaklah juga bahasa dan ragamnya.  Jika tidak di teroka, maka tidak bercambahlah pengetahui kita dalam berbahasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan