Jumaat, Mac 18, 2011

Tersyasyul

     Mungkin ada rakan-rakan saya yang perasan dengan cara saya bertutur.  Sebenarnya, saya memang sering tersasul ketika bercakap apabila perkataan yang saya ujarkan mempunyai hurus /S/.  Semester ini saya telah mengambil kursus Drama dan Amali Seni Lakon.  Saya telah mendapat kepercayaan pensyarah dan pengarah untuk memegang watak Ana yang terjebak dengan gejala sosial dan mengandung anak luar nikah.  

     Ketika melakukan latihan drama, saya sering tersasul untuk menyebutkan /siapa? menjadi /syapa/.  Sebenarnya, saya memang sering mengujarkan perkataan /siapa/ kepada /syapa/.  Mungkin itu juga sudah menjadi kebiasaan saya ketika menyebutkan perkataan /siapa/.  
  
     Baru-baru ini, iaitu hari rabu lepas, giliran kumpulan saya telah tiba untuk membentangkan kerja kumpulan dalam kursus Semantik dan Pragmatik.  Sekali lagi saya telah tersasul ketika menyebutkan nama seorang ilmuan bahasa, iaiatu Hasyim Musa menjadi  /Hasyim Musya/.  Sememangnya, saya telah menjadi bahan ketawa kepada rakan-rakan saya pada hari tersebut.  Oleh demikian, memang sukar untuk mengubah sesuatu ujaran apabila kita telah terbiasa untuk menyebutkannya.  Namun, masih boleh diperbetulkan kerana saya mengakui bahawa, saya bukanlah manusia yang mempunyai lidah yang pendek tetapi hanya kebiasaan itu membuatkan saya sering tersasul ketika mengujarkan huruf /s/.

     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan