Selasa, Mac 15, 2011

Situasi 12: Adab Bertamu

     Ambil tali panjang sedepa,
Makan manggis dengan bijinya;
Sampai mati takkan lupa,
Kerana manis hati budinya.

   Sudah menjadi adat masyarakat Melayu untuk hidup beradab dan mengamalkan sopan santun.  Namun, adat tersebut semakin terhakis dek perubahan zaman.  Saya bukanlah suka-suka nak memuji mak saya, tetapi dah  memang mak saya, mestilah saya pujikan? Hehehehe...

     Satu tabiat mak saya yang saya tidak akan pernah lupa, pesanan mak ketika saya hendak bertandang ke rumah orang.  Walaupun saya dah besar panjang begini, mak masih juga memberi pesana yang sama hinggakan saya mampu menghafal patah perkataan yang bakal diucapkan oleh mak.  Pesanan tersebut juga sering disampaikan kepada cucu-cucu mak saya. 

      Mak   :   Ucie mau pigi mana ni?  
      Saya  :   Ucie mau pigi rumah kawan ucie dulu ya mak.
      Mak   :   Bha yala, nanti kalau datang rumah orang tu
                  bagus-bagus. Jangan buat bukan-bukan di rumah
                  orang ya.  
      Ucie  :   Iya bha mak. Mamak ni macam ndak tau jak ucie
                   bha. Ndak labha jugak ucie buat bukan-bukan.
      Mak   :   Iyala mamak kasi tau jak.  
      Ucie  :   Bha ucie jalan dulu aa.  
      Mak   :   Nanti, kalau orang tua duduk di bawah, 
                    ucie jangan duduk di kerusi ya.  
      Ucia   : Iya. 

     Saya tahu segala apa yang diberitahu adalah untuk kebaikan saya kerana mak saya ingin orang lain melihat anaknya sebagai seorang anak yang tahu adap dan sopan santun.  Mak saya memang sangat menitik beratkan adab bertamu ini kerana kepada cucu-cucu, mak saya juga sering memberikan pesanan sedemikian.  

     Disebabkan pesanan tersebut sudah menjadi kebiasaan kepada mak saya, saya juga turut terbiasa mengamalkannya ketika berada di rumah orang lain.  Saya sentiasa ingat dengan pesanan tersebut.  Saya juga pasti anda diluar sana juga sama seperti saya.  Tentu ada pesanan yang sering diberikan oleh ibu, emak atau ummi anda ketika anda hendak bertamu ke rumah orang.  Saya pasti tentu sahaja ada bukan?
      
     Amalan berbudi bahasa, berdopan santun, beradab sesama insan sangat tinggi nilainya pada pandangan orang tua.  Oleh demikian, kita sebagai anak muda perlu menerapkan nilai-nilai tersebut agar menjadi jati diri kita terutamanya jati diri anak Melayu yang penuh dengan tatasusila, adab sopan dan nilai-nilai ketimuran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan