Jumaat, Mac 18, 2011

Pemandu Berhemah

     Saya tidak memounyai lesen memandu.  Saya tidak tahu memandu. Oleh demikian, saya tidak tergolong dalam golongan yang ingin saya perkatakan kali ini.  Sering kali kita melihat bahawa pemandu-pemandu di Malaysia menunjukkan sikap yang kurang berhemah.  Memandu dengan laju, tidak mengikuti lorong yang betul, memandu dalam keadan mabuk, pemandu motosikal juga sama menunggang dengan laju tanpa menghiraukan pemandu lain.

     Pemandu yang berhemah di sini yang ingin saya katakan ialah bapa saudara saya.  memang jika dilihat sikap dan tingkah laku beliau, beliau ini sangat berhati-hati orangnya.  Menurut isterinya, bapa saudara saya tidak pernah terlibat dalam kemalanganmeskipun dengan motosikal mahupun dengan kereta beliau.

     Adakah anda percaya dengan kenyatan tersebut?  Tentu pelik bukan jika anda mendengarnya?  Namun, itu adalah suatu yang pasti kerana saya pernah sekali turut sama ikut di dalam kereta beliau ketika beliau sedang memandu.  Beliau memang sangat berhemah dan pemanduan beliau juga sangat berhati-hati.  Ketika saya menumpang kereta beliau, ada seorang penunggang motosikal memotong dengan sikap yang agak kurang ajar dan mampu membahayakan dirinya sendiri.  

     Bapa saudara saya hanya menggelengkan kepala dan meneruskan pemanduan kerana beliau tidak suka bercerita atau bercakap ketika memandu kerana akan mengganggu tumpuan beliau ketika memandu.Jika pemandu lain, mungkin penunggang motosikal tersebut telah dimaki hamun atau melepaskan kemarahan pada waktu itu juga.  

     Jika semua pemandu bersikap seperti beliau, mungkin kadar kemalangan akan berkurang kerana terlalu berhati-hati ketika memandu.  Sikap beliau boleh menjadi contoh kepada orang lain kerana sikap pemandu beginilah yang mampu memberikan keselesaan pemanduan kepada semua orang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan