Jumaat, Mac 18, 2011

Auntie Ucie

     Perbandingan antara masyarakat di Sabah dengan di Semenanjung dapat kita lihat dari segi panggilan dalam keluarga.  Panggilan "Auntie" merupakan panggilan yang biasa digunakan di Sabah untuk menunjukkan kepada status Mak Cik.  Mungkin ada yang berasa ganjil kerana wanita yang sudah berumur juga ada yang disapa dengan panggilan "Auntie".

     Situasi ini sedikit berbeza dengan panggilan kekeluargaan di Semenanjung yang lebih pelbagai.  Ada panggilan Mak Long, Mak Andak, Mak Teh, Mak Su, Mak Lang dan sebagainya. Malah panggilan ini berbeza mengukit negeri di Semenanjung Malaysia.  Masyarakat Sabah pula jarang yang menggunakan panggilan sebegini namun tetap ada yang menggunakannya tetapi jarang-jarang dan kadang-kadang sahaja.

     Oleh demikian, panggilan saya di rumah adalah "Auntie Ucie", kerana saya mempunyai 19 orang anak saudara.  Kakak-kakak saya juga disapa dengan panggilan sedemikian kerana memang telah menjadi kebiasaan masyarakat di Sabah.  Pengaruh bahasa Inggeris ini masih kuat dalam kehidupan masyarakat di Sabah kerana Kepulauan Borneo lebih lama dijajah oleh pihak Inggeris berbanding di Tanah Melayu.  Malah, masyarakat di Sabah ramai yang mampu berbahasa Inggeris dengan baik mahupun tidak mempunyai tahap pendidikan yang tinggi.

     Jelas bukan perbezaan sapaan ini? Kaum lelaki juga demikian kerana ramai yang menggelarkan diri dengan "Uncle" berbanding pak cik atau Pak Long dan sebagainya.  Oleh demikian, tidak akan menjadi satu perkara yang pelik jika anda menggelarkan seorang wanita tua di sabah dengan panggilan "Untie".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan