Jumaat, Mac 18, 2011

Kalau Berpacaran

     Pernah tidak anda mendengar lagu Kalau Berpacaran? Tentu anda tahu bukan lagu tersebut? Lagu tersebut merupakan lagu untuk pasangan-pasangan kekasih yang sedang bermadu kasih dan janji.  Melihat kepada liriknya, lagu tersebut cuba menyampaikan mesej kepada masyarakat apabila berpacaran perlu menjaga tatasusila.  Seorang guru bahasa mungkin tidak mampu menghasilkan ayat yang cantik dan berbunga berbanding orang yang sedang mabuk asmara.

     Kata-kata yang dilahirkan dari jiwa sangat puistis.  Untuk menghasilkan bahasa yang indah kita boleh berguru dengan orang yang sedang berpacaran ini.  Kerana lembut lidah menghasilkan kata-kata puistis, ramai golongan remaja terjerumus ke dalam masalah sosial iaiatu terlanjur melakukan hubungan dengan pasangan kekasih mereka.  Kata-kata pujuk raya, kata-kata cinta yang membelai perasaan menyebabkan ramai golongan remaja perempuan terjebak ke dalam masalah demikian.

     Kes pengguguran janin, pembuangan bayi adalah berpunca daripada kisah berpacaran ini.  Bahasa dicemarkan dengan berlakunya kes-kes sedemikian.  Keindahan bahasa yang diciptakan sang arjuna untuk sang melati menjebak mereka ke dalam permasalahan gejala sosial.  Ketika bercinta juga bahasa menjadi medium utama untuk melahirkan perasaan kepada kekasih.
      
       Oh juwita yang ku puja, kau lah ratu yang terindah di pandangan mata.  Tiada perempuan lain yang mampu menandingimu untuk bertakhta di hatiku.  Percayalah kepada kasih dan cintaku. Hanya kau juwita di kalbuku.

     Kata-kata puistis di atas merupakan contoh kata-kata rayuan dan pujukan lelaki kepada kekasih untuk menabur kasih dan janji.  Memperdayakan perempuan sehingga tergadai maruah diri serta pedoman akal.  Mungkin ada baiknya jika pasangan-pasanagan kekasih ini tidak menggunakan bahasa untuk bercinta sebaliknya hanya menggunakan bahasa isyarat agar bahasa kita tidak tercemar penggunaannya.

      Bahasa adalah medium untuk perhubungan yang baik sesama manusia.  Bahasa sangat diperlukan untuk berkomunikasi secara baik dan menyelesaikan masalah.  Mungkin keadaan ini kita boleh berbalik kepada lirik lagu berpacaran, iaiatu "Kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama, hantarkan rombongan meminang dengan segera".  Lirik tersebut menjelaskan bahawa perkahwinan mampu mengelakkan pasangan-pasangan kekasih ini daripada terjebak dengan masalah di kemudian hari.  Nikmatilah lagu ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan