Jumaat, Mac 18, 2011

Peranan Media Massa

     Hidup dalam universiti ini memerlukan banyak pengorbanan.  Dahulu, di rumah saya ada televisyen untuk ditonton jika bosan, ada radio untuk didengar jika ingin berhibur.  Namun, semenjak bergelar mahasiswi, saya sudah jarang menghabiskan masa dengan menonton dan mendengar lagu di radio pilihan.  

     Setelah enam semester berada di universiti, saya kini sudah terbiasa tanpa menonton rancangan di televisyen dan mendengar lagu.  Namun, saya masih mampu untuk mendengar lagu melalui telefon bimbit kerana mempunyai aplikasi radio tetapi bukanlah selalu kerana kesibukan dengan tugasan dan kuliah.  

     Jika dilihat, radio-radio penyiaran mempunyai identiti masing-masing, iaitu ada yang mendengarkan lagu-lagu irama dan lagu dahulu, ada yang mendengarkan pendengar dengan lagu-lagu kini, tidak kurang juga dengan stesyen radio penyiaran bahasa lain selain Melayu seperti Minal FM, HITS FM dan beberapa lagi stesyen radio lain. 

      Namun, apabila saya membuat perbandingan antara stesyen-stesyen radio Melayu, stesyen Muzik Fm dan Klasik Nasional Fm yang sering menyampaikan mesej tentang bahasa Melayu.  Pelbagai iklan tentang budaya, budi bahasa, sikap pengguna dan banyak lagi nilai-nilai budaya dan bahasa yang diperdengarkan kepada orang awam.

     Oleh demikian, saya sangat suka mendengar lagu melalui frekunsi radio berkenaan kerana pelbagai ragam manusia yang kita dapat kenali berbanding radio lain yang banyak menceritakan dan memperdengarkan kisah artis sensasi.  Oleh demikian, radio sememangnya banyak memainkan peranan dalam menerapkan unsur nilai, budaya dan bahasa kepada pendengar.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan