Jumaat, Mac 25, 2011

Muridku yang keliru

     Hehehe...lucu rasanya apabila saya terkenang pengalaman pengajaran makro yang saya lakukan baru-baru ini.  Memang satu pengalaman yang menarik dan tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.  Semakin berkobar-kobar jugak hati untuk mengajar murid-murid di sekolah yang sebenar nanti.  

     Namun, pengalaman yang paling sukar untuk dilupakan adalah murid-murid saya keliru dengan identiti saya.  Murid-murid saya menyangka bahawa saya berasal dari Indonesia.  Persoalannya, teruk sangatkah bahasa standart saya? Hehehe...mungkin kerana saya terbiasa menggunakan bahasa baku.  Oleh demikian, pelajar berasa sedikit janggal apabila saya bertutur sedemikian.  

     Menjadi satu persoalan apabila kita bertutur dengan bahasa baku.  Namun, saya sedikit sukar untuk berbahasa standart seperti orang di Tanah Melayu atau di Semenanjung Malaysia.  Hakikatnya, penggunaan bahasa Melayu di negeri Sabah lebih kebakuan berbanding di Semenanjung.  Sebab itulah, sukar untuk saya berbahasa sedemikian.  Sangat lucu apabila orang lain keliru dengan apa yang kita pertuturkan sedangkan kita adalah rakyat Malaysia.  Azam saya selepas ini, saya akan perbaiki pertuturan agar bakal murid-murid saya akan mudah memahami apa yang saya ujarkan kepada mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan